ابوبکر صدیق عمر فاروق عثمان ذی النورین علی کرار حسن ادب چهار خلیفه با همدیگراز زبان نهج البلاغه
ابوبکر صدیق عمر فاروق عثمان ذی النورین علی کرار حسن ادب چهار خلیفه با همدیگراز زبان نهج البلاغه
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

 

محمد بن جریر طبری (224-310 ه ق )تاریخ نگار و مفسر و فقیه و محدث ایرانی قرن سوم هجری یکی از نوابغ روز و جهان اسلام که از جهت جامعیت و دوستی و اتقان همواره مورد نقل و استناد و استفاده و اقتباس تاریخ نگاران و دانشمندان بوده بدین سان در رابطه با خلفای راشدین سخن گفته که از قدیمی ترین و مستند ترین اسناد تاریخ است :

ابوبکر صدیق

در زمان سفر پیامبر اکرم به همراه عمویش ابوطالب به شام ابوبکر نیز با آنها همراه بود و سخنان بحیرا را نیز به عموی پیامبر شنید و دو.ستی پیامبر و ابوبکر را به اثبات می رساند و بعد از بعثت در زمانی که خدیجه و علی به اسلام تشرف پیدا کردند پیامبر تصمیم گرفت این دوست قدیمیش را نیز دعوت دهد و اسلام را بر او عرضه کرد و ابوبکر به عنوان سومین نفر مشررف به اسلام گردید و پیامبربه مسلمانی هیچ کس به آن اندازه شاد نشد وگفت:بعد از آن هیچ کس را ندیدم که اسلام را به او عرضه کنم و اواندیشه نکند مگر ابوبکر که بی اندیشه و به رغبت مسلمان شد .

و به گفته ی طبری: عثمان بن عفان ،عبدالرحمن بن عوف ،زبیربن عوام،طلحه بن عبید الله،و سعد بن ابی وقاص ،به دعوت ابوبکر مشرف به اسلام شدند .

 عمر فاروق

و همچنین در تارخ طبری در رابطه با اسلام آوردن عمر می گوید:با مشرف شدن عمر به دین اسلام دین اسلام تقویت شد و تاریخ عدل و نصف برتر از عدالت و نصف عمر نمی شناسد و پیامبر از گرویدن عمر به دین اسلام خوشحال گردید.

(که ذکر سیرت و رفتار عمر به طوری که تاریخ طبری ذکر کرده در این مقال نمی گنجد با مراجعه ی به آن تحقیقاتتان را کامل کنید .)

عثمان ذی النورین

در رابطه با تشرف حضرت عثمان به اسلام و کمک های مالی ایشان در جیش العسره و خرید بئر معونه برای آب آشامیدنی مسلمانان در مدینه و برخورد با حضرت ابوذر غفاری نیز به طور مشروح ذکر نموده که چون در ادامه ی این مقاله از زبان بزرگان دیگر نیز منقول گشته در اینجا سخن را کوتاه می کنیم و شما را به مطالعه ی تارخ طبری دعوت می کنیم.

علی کرار

همچنین در رابطه با حضرت علی ایشان را بزرگواری که هیچ گاه در برابر بت سجده نکرده و این عظمت مختص به اوست صبوری بر رنج ها ،سخی،شجاع،و کسی که هرگز به خدای تعالی شرک نیاورده و خمر ننوشیده است به نقل سخن پرداخته است

حسن ادب چهار خلیفه با همدیگراز زبان نهج البلاغه

آنچه مسلم است تمام اصحاب پیامبر به ویژه خلفای راشدین طبق آیه انما المومنین اخوه با همدیگر برادرندو با حسن و سلوک رفتار کردند.حضزت علی با حضرت ابوبکر و عمر و عثمان بیعت نموده و پشت سر آنها و مانند آنها نماز خوانده و اقتدا به آنها نموده و دخترش حضرت ام کلثوم را به عقد حضرت عمر درآورده یعنی یکی از اهل بیت به همسری حضرت عمر در می آید که فرزند حضرت علی و حضرت فاطمه و نوه رسول الله است اگر الفتی در بینشان نبود و ادعاهای بی مورد بعضی درست باشد چه دلیلی بر این مدعا است اگر این افراد معتقدند که اهل بیت معصومند چه طور این ازدواج از یک معصوم

زیبنده است و اگر خلاف این است دست از این اهانت ها به این بزرگواران برداریدحضرت علی در نهج البلاغه (14/47)9می فرمایند:

هر گاه جنگ شدت می گرفت و مردم جلو نمی رفتند پیامبر اهل بیت خود را جلو می آورد و به وسیله ی آنها اصحاب و یارانش را از تیغ شمشیرها و نیزه ها محافظت می نمود

(آیا این خلفا در بین این یاران و اصحاب نبودند وآ یا پیامبر افراد فاسق و یا کافر را با اهل بیت خود محافظت می کند )

نهج البلاغه( 14/35)6

(همان گروهی با من بیعت کردند که با ابوبکر و عمر وعثمان بیعت کرده بودند و بر آن چیزی که با آنها بیعت نمودند با من بیعت کردند پس فردی که د بیعت حضور داشته است نمی تواند بیعت خود را پس بگیرد  و کسی که حاضر نبوده حق انتخاب دیگری ندارد و شورا از آن فقط مهاجرین و انصار است پس اگر شورا انتخاب کرد مورد پسند خداست و اگر فردی اعتراض کرد یا با ایجادبدعتی علیه آن شورید دوباره به آنچه بر آن بود باز گردانده شود اگر نپذیرفت با او بجنگید چون راهی غیر از راه مومنان درپیش گرفته است )

-حال چرا حضرت علی تاکید می کند که اینها همان افرادی هستند که با خلفای گذشته بیعت کردند یعنی بر آنها اعتراض نکردند و بدعتی نیاوردند

-دوم اینکه شورای مخصوص انتخاب خلیفه فقط در انحصار مهاجرین و انصار است

(اگر مهاجرین و انصار بر فردی اتفاق نمودند خدا به این راضی است ........سوره توبه آیه 100)

برای مهاجرین و انصار چه ستایشی بهتر ازاین که آنچه آنها بر آن اتفاق نمودند خدا از آن راضی است .

 

نهج البلاغه (4/33)55

به علت طولانی بودن خطبه به آدرس آن مراجعه شود .اگر به سخنان امام توجه شود متوجه خواهید شد ارادت خاص خلفای راشدین را به همدیگر و قضاوت عجولانه افراد را خود به خود رد خواهید کرد .قضاوت با شماست

نهج البلاغه(8/12)127

اگر گمان می برید که من اشتباه کرده ام و گمراه شده ام چرا به علت گمراهی من همه ی امت محمد را گمراه می دانید و آنها را به سبب خطای من مواخذه می کنید و آنها را به خاطر گناه من کافر می شمارید شمشیر هایتان بر دوشتان است و آن را در هر کجا به کار می گیرید و گناهکار و بی گناه را یکسان می شمارید . در حالی که می دانیدکه پیامبر زنا کار متاهل را رجم کرده و سپس بر او نماز جنازه خوانده و خانواده اش از او ارث برده اند قاتل را می کشت و ارثیه را به خانواده اش می داد دست دزد را قطع می کرد زنا کار مجرد را شلاق می زد و سپس از غنیمت به هر دو سهمیه می داد و با زنان مسلمان ازدواج می کردند پیامبر همگی آنها را مواخذه می کرد ولی از اسلام بیرون نمی کردشما بدترین مردم هستید و به زیر سلطه ی شیطان در آمده اید و اوشمارا سرگردان کرده است دو گروه در مورد من هلاک خواهند شد گروه اول کسانی که به صورت افراطی مرا دوست دارند و دوستیشان به جایی می رسد که در مورد من از حق فراتر می روند و گروه دوم کسانی که بیش از حد با من دشمنی می ورزند و حق را زیر پا می گذارند بهترین مردم در مورد من کسانی هستند که میانه رو می باشند پس میانه روی را رعایت کنید  با عموم مومنان همراه شوید زیرا دست خدا با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صحابه کسی است که :
1- با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ملاقات نموده باشد.
2- به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و اسلام ایمان آوره باشد.
3- با ایمان از دنیا رفته باشد.

صحابه کرام رضی الله عنه بر ما دو حق دارند:
1- احترام صحابه را نگاه داشتن و با آنها دوستی و محبت نمودن ما باید با صحابه محبت نموده و به آنها احترام بگذاریم ؛
اولا : چون رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به ما دستور داده اند:" أکرموا أصحابی، فإنَّهم خیارُکم ".
 ثانیا : چون الله متعال از آنها اعلان رضایت نموده و آنها را بشارت به بهشت داده است.

قال تعالى:
وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَداً ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
(التوبة:100.)

2-
از صحابه بدگوئی ننمودن و به آنها دشنام ندان وعن عبد الله بن مسعود، قال: قال رسولُ الله  صلی الله علیه و آله وسلم :" إذا ذُکِرَ أصحابی؛ فأمسِکُوا، وإذا ذُکِرَ النجومُ؛ فأمسِکوا، وإذا ذُکِرَ القدَرُ؛ فأمسکوا ".
وعن أبی سعید الخدری، قال: قال النبیُّ  صلی الله علیه و آله وسلم :" لا تَسُبُّوا أصحابی، فلو أنَّ أحدَکُم أنفقَ مِثلَ أُحُدٍ ذَهبَاً ما بَلَغ مُدَّ أحَدِهم ولا نَصِیفَه " متفق علیه.

سوال آخر چرا ما باید صحابه را دوست داشته باشیم و با آنها دشمنی نکنیم :
در جواب باید گفت: از آنجائی که کارها خیر زیر را انجام دادند صحابه بر ما حقوقی دارند که باید آنها را رعایت کنیم:

1-
صحابه به پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم ایمان آورده اند و ما همفکران صحابه ها هستیم و هر کس همفکرش را دوست می دارد.
2-
دین را در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم با وجود سختی ها یاری نمودند.
3-
مردم را در حیات و بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم به اسلام دعوت دادند.
4-
اولین سربازان جان بر کف پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بودند.
5-
دین (قرآن وسنت) را به نسل های بعدی سالم و بدون هیچ کم و کاستی رساندند.
6-
بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فتوحات اسلامی بدست آورده و دین را به جهان صادر نمودند.
7-
چون بهترین افراد این امت اند وعن عائشةَ قالت: سألَ رجلٌ النبیَّ  صلی الله علیه و آله وسلم : أیُّ الناسِ خیرٌ؟ قال:" القَرْنُ الذی أنا فیه، ثُمَّ الثانی، ثمَّ الثالِثُ " مسلم.
8-
چون رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آنها را بشارت داده
وعن عبد الله بن بِسر قال: قال رسولُ الله  صلی الله علیه و آله وسلم :" طُوْبَى لِمَنْ رآنی، وطُوبى لِمَن رأَى مَن رآنی، ولِمَن رأى مَن رأى مَن رآنی وآمَنَ بِیَ



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: